تقریبا تمامی بدافزارهای جدید ویندوز را هدف قرار می‌دهند تقریبا تمامی بدافزارهای جدید ویندوز را هدف قرار می‌دهند

 | تاریخ ارسال: 1401/9/19 | 
در سه فصل نخست ۲۰۲۲، بیش از ۶۲ میلیون بدافزار جدید شناسایی شد که ۹۵ درصد از آن‌ها به‌طور‌ویژه روی سیستم‌عامل ویندوز متمرکز بودند.

مجرمان فضای سایبری روزانه صدهاهزار نوع بدافزار جدید منتشر می‌کنند و به‌نظر می‌رسد بخش زیادی از این بدافزارهای جدید مستقیماً کاربران سیستم‌عامل ویندوز را هدف قرار می‌دهند. پژوهشگران Atlas VPN با استفاده از آمار منتشرشده‌ی AV-TEST GmbH به این نتیجه رسیده‌اند که در سه فصل اول سال جاری میلادی، مجموعاً ۶۲٫۲۹ میلیون بدافزار جدید شناسایی شده‌ است؛ یعنی تقریباً ۲۲۸٬۱۶۴ بدافزار جدید در هر‌روز.
 

۵۹٫۵۸ میلیون از مجموع ۶۲٫۲۹ میلیون بدافزار فصل اول ۲۰۲۲ (معادل ۹۵٫۶ درصد از آن‌ها) به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که کاربران ویندوز را هدف قرار دهند. بدافزارهای لینوکس ۱٫۷۶ میلیون مورد (معادل ۲٫۸ درصد) بودند و رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص دادند. اندروید نیز از این حیث در رتبه‌ی سوم جای گرفت.

به‌نوشته‌ی تک‌ریدار و به‌نقل از گزارش Atlas VPN،‌ افزون‌بر ۹۳۸٬۳۷۹ بدافزار جدید در فاصله‌ی فصل اول تا دوم ۲۰۲۲ برای سیستم‌عامل اندروید شناسایی شده است. پژوهشگران در این بازه‌ی زمانی ۸٬۳۲۹ بدافزار کاملاً جدید برای macOS نیز پیدا کردند.

دلیل مهمی که باعث شده است مجرمان سایبری تا این حد روی ویندوز متمرکز شوند، محبوب‌بودن این سیستم‌عامل است. به‌گفته‌ی پژوهشگران، ویندوز با اختلاف پرکاربردترین سیستم‌عامل دسکتاپ است و حدوداً ۳۰ درصد از سهم بازار جهانی را دراختیار دارد. گفته می‌شود ۴۳٫۴۷ درصد از بازار دراختیار اندروید و ۱۷٫۲۵ درصد دراختیار iOS و ۱٫۰۸ درصد دراختیار لینوکس است.

 

با اینکه تعداد بدافزارهای سه فصل اول بسیار زیاد بوده است، پژوهشگران می‌گویند تعداد این بدافزارها درمقایسه‌با سال گذشته کاهش یافته است. در سه فصل اول سال ۲۰۲۱، تعداد بدافزارهای جدید حدوداً ۳۴ درصد بیشتر بود.

از بین انواع بدافزارها، باج‌افزار همچنان مخرب‌ترین و محبوب‌ترین است. بدافزارهای دیگری که برای سرقت اطلاعاتی مثل رمز‌عبور کاربرد دارند، بسیار پرکاربردند. ماینرهای رمزارز و بات‌ها نیز از محبوبیت فراوانی برخوردار هستند.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 510 بار   |   دفعات چاپ: 58 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر