گزارش عملکرد کلیدی سال ۱۳۹۹
معاونت پژوهش و فناوری
مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات
فهرست مطالب
۱- مقدمه
۲- شاخص ها
۳- ارزیابی عملکرد
۴- تحلیل عملکرد
۱- مقدمه
مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات زیرمجموعه معاونت پژوهش و فناوری می باشد که فعالیت خود را حدوداً از سال ۱۳۷۵ به طور مستقل آغاز نموده است و در حال حاضر به عنوان متولی اصلی حوزه IT در دانشگاه، با توجه به توسعه فراگیر فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، با تامین زیرساخت های مناسب در راستای تحقق مکانیزه نمودن فرایندهای دانشگاه مشغول به فعالیت است. این مرکز در بخش های ارتباطات شبکه ای و گسترش شبکه درون سازمانی و افزایش پهنای باند اینترنت، وب سایت، سخت افزار، نرم افزار و ... فعالیت دارد.
ماموریت اصلی مرکز فاوا پیشتاز و موثر بودن در فراهم سازی یک محیط آموزشی و پژوهشی مدرن همراه با تحول دیجیتال است.
لذا در این راستا هدف مر کز فاوا ارتقاء زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه در راستای افزایش رضایتمندی ذینفعان، کاهش هزینه ها و سرعت بخشی انجام فرآیندها است.
راهبردهای مرکز فاوا در تحقق اهداف شامل موارد ذیل می باشد:
• استقرار و پشتیبانی زیرساخت های نرم افزاری امن
• گسترش و پشتیبانی زیرساخت های سخت افزاری قابل اعتماد
• هجرت از تصدی گری و اجرا به سمت خدمت، کنترل و نظارت کیفی بر اساس شاخص های پنجگانه
۲- شاخص ها:
بهبود خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه بر اساس شاخص های پنج گانه :
۱. فراگیری
• تعداد استفاده کنندگان
• تنوع دسته های کاربری تحت پوشش
• میزان فضای تحت پوشش
۲. اثربخشی
• کاهش مشکلات در سطح کلان و خرد
• کاهش مراجعات حضوری
• کاهش افزونگی داده ها
• کاهش زمان و هزینه
۳. پاسخگویی
• کاهش زمان پاسخگویی
• افزایش رضایتمندی
•سهولت در پاسخگویی و مکانیزه سازی
۴. شفافیت
• سهولت در دسترسی
• سادگی در دریافت پاسخ نیازمندی ها
• دریافت گزارش
۵. اطمینان
• میزان صحت کارکرد
• در دسترس بودن
• کاهش خطا
۶. اعتماد
• درصد اعلام خروجی های معتبر
• گزارش های فنی و علمی
• راهکارهای بهینه
۳- ارزیابی عملکرد:
۱-۳ استقرار و پشتیبانی زیرساخت های نرم افزاری امن
لیست موارد به همراه زمان و هزینه به شرح جدول شماره ۱ می باشد. جزئیات مراحل مربوط به هر عملکرد به تفکیک ارائه می گردد.
جدول شماره۱: استقرار و پشتیبانی زیرساخت های نرم افزاری امن
| ردیف |
شرح فعالیت |
زمان(ماه) |
هزینه(میلیون تومان) |
| ۱ |
سامانه احراز هویت و ورود یکپارچه |
۶ |
۱۶۰ |
| ۲ |
سامانه پیشخوان اطلاع رسانی |
۶ |
--- |
| ۳ |
آنتی ویروس |
یک هفته |
۴۰ |
| ۴ |
مانیتورینگ شبکه |
۴ |
۲۰ |
| ۵ |
بازنگری مرکز داده و تجمیع و ساماندهی تمامی سرویس ها |
۶ |
--- |
| ۶ |
مکانیزه سازی ثبت نام ورودی های جدید |
۳ |
--- |
| ۷ |
نقشه جامع شبکه دانشگاه |
۶ |
۴۰ |
| ۸ |
شناسنامه تجهیزات پلتفرم یکپارچه کامپیوترهای دانشگاه |
۱۲ |
--- |
| ۹ |
لایسنس فایروال و پشتیبانی |
۱۲ |
۲۲۰ |
| ۱۰ |
میز خدمت |
۶ |
۲۵۰ |
| ۱۱ |
ایجاد سامانه همراه اپلیکیشن |
۶ |
۱۲۰ |
| ۱۲ |
راه اندازی سامانه امنیتی مدیریت رخدادها SIEM |
۸ |
۸۰ |
| ۱۳ |
بهبود پست الکترونیکی و اکتیودایرکتوری |
۱۲ |
۴۰ |
| ۱۴ |
سامانه پیامکی |
۶ |
۶ |
| ۱۵ |
راه اندازی و پشتیبانی از تمامی ماژول های پروژه چارگون |
۶ |
۵۰ |
| ۱۶ |
ارتقاء و پشتیبانی سرویس پرتال و سامانه پژوهشی دانشگاه |
۱۲ |
۱۵۰ |
| ۱۷ |
بهبود و پشتیبانی از سامانه گلستان |
۱۲ |
۶۰ |
| ۱۸ |
سیستم اکانتینگ |
۳ |
۳۵ |
| ۱۹ |
سامانه ی ذخیره سازی و به اشتراک گذاری فایل |
۲ |
۴۰ |
| ۲۰ |
راه اندازی سامانه آموزش مجازی LMS |
۲ |
--- |
| ۲۱ |
راه اندازی سامانه ثبت نام دانشجویان خارجی |
۲ |
--- |
| ۲۲ |
فرم الکترونیکی ارزیابی عملکرد کارکنان |
۵ |
۲۰ |
| ۲۳ |
پیاده سازی و سازگاری سامانه گلستان با درگاه امضا الکترونیکی جهت امضا سیستمی مدارک تحصیلی |
۶ |
--- |
۱-۱-۳ سامانه احراز هویت و ورود یکپارچه (SSO)
مزایای سامانه احراز هویت و ورود متمرکز
• مدیریت دسترسی کاربران به سامانههای سازمان بصورت متمرکز
• نگهداری و حفظ تنها یک نام کاربری و پسورد
• افزایش میزان رضایتمندی ذینفعان با سهولت بخشی فرآیند ورود کاربران
• دسترسی به گزارش های سطح بالا
• کاهش تعداد دفعات ورود نام کاربری
• کاهش تعداد درخواست ها در بازنشانی و مدیریت نام کاربری
• افزایش سطح امنیت ورود و خروج کلیه سامانه ها
• ایجاد پایگاه داده کامل به عنوان مخزن داده
• کاهش احتمال سرقت اطلاعات
• امکان ثبت کاربران توسط تیم پشتیبانی
• امکان ایجاد کاربران مهمان
• امکان اضافه کردن دامنه های جدید
• امکان نمایش مشخصات کاربران ودامنه هاوگزارش گیری ازاطلاعات هردامنه
• تعریف سطوح دسترسی گوناگون برای کاربران با حق ویرایش.
• تعریف و اجرا فرم های ورود اطلاعات گوناگون
• کاهش مشکلات امنیتی سامانه های موجود
۲-۱-۳ سامانه پیشخوان اطلاع رسانی
مزایای سامانه پیشخوان اطلاع رسانی:
• مجهز به تقویم هجری شمسی
• امکان هدایت کاربر به سامانههای دانشگاه
•امکان مشاهده میزان مصرف ترافیک اینترنت
• امکان مشاهده و دریافت مستندات مختلف
• مشاهده تعداد ایمیلها/نامههای خوانده نشده
• قابلیت اتصال به Ldap و SSO جهت احرازهویت کاربران
• امکان اطلاع رسانی
• امکان اتصال به درگاههای بانکی
• امکان مشاهده و دریافت فرمهای دانشگاهی و فرآیندهای مربوطه
• امکان درخواست ایمیل دانشگاهی
• امکان اتصال به سامانه میزخدمت
• امکان مشاهده پروفایل کاربری و ویرایش موارد در دسترس
• امکان رویت کارتابل اداری
۳-۱-۳ آنتی ویروس
۴-۱-۳ مانیتورینگ شبکه
بازنگری مرکز داده و تجمیع و ساماندهی تمامی سرویس ها
۵-۱-۳ مکانیزه کردن کل ثبت نام ورودی های جدید
۶-۱-۳ نقشه جامع شبکه دانشگاه
۷-۱-۳ لایسنس فایروال و پشتیبانی
۸-۱-۳ میزخدمت
برخی قابلیت ها و امکانات مطرح شده در RFP:
• یکپارچه سازی با سامانه و سیستمهای موجود در هر دانشگاه
• یکپارچه بودن تمام ابزارهای مورد نیاز برای ارائه خدمت الکترونیکی در یک سامانه به صورت مجتمع
• سرعت بالا و راحتی بالا برای استقرار خدمات الکترونیکی
• سفارشی سازی سامانه با توجه به نیازمندیهای کارفرما
• تعریف فرآیند ارائه خدمات تعریف شده برای دانشگاه
• ایجاد و مشاهده نمودار خدمت و فعالیت های مربوطه به صورت دیداری
• گزارش سازی و ایجاد سریع گزارش های مورد نیاز دستگاه
• فعال سازی پرداخت آن لاین،پنل ارسال پیامک و پنل ارسال پست الکترونیک
• استفاده از زیرساخت پایه امنیت و رویدادنگاری
• استفاده تحت وب برای هر سیستم اطلاعاتی
• مدیریت قواعد گردش کار(Business Rules)
• تخصیص خودکار درخواست ها به کارشناس مربوطه (workflow)
• تعیین روز برای انجام عملیات های گردش کار
• امکان تعیین زمان اجرای عملیات بر اساس ثبت و ویرایش
• امکان اعمال چندین قاعده گردش کار بر روی یک درخواست
• امکان ارجحیت بخشی به مقادیر وارد شده توسط کاربر در Business Rules
• امکان تعریف و ترکیب منطقی شرط های متنوع در Business Rules
• ثبت تغییرات صورت گرفته از Business Rules و نگه داری تاریخچه
• انتشار اطلاعیه ها و اخبار واحد فناوری اطلاعات
۹-۱-۳ طراحی و راه اندازی سامانه " میزخدمت مرکز فاوا"
۱۰-۱-۳ شناسنامه تجهیزات
۱۱-۱-۳ پلتفرم یکپارچه کامپیوترهای دانشگاه

۱۲-۱-۳ راه اندازی و استقرار سامانه کتابخانه ومدیریت اسناد آذرسا


۱۳-۱-۳ راه اندازی VPN Server

۱۴-۱-۳ سامانه اپلیکیشن موبایل دانشگاهی

مزایای سامانه اپلیکیشن موبایل
• هزینه بسیار پایین نسبت به سایر راهکارها
• عدم نیاز به تجهیزات گرانقیمت
• محبوبیت استفاده نسبت به سایر روشها
• سازگار با اکثر نرمافزارهای و وبسایتها
• مناسب جهت کلیه موارد
• محیطی بسیار زیبا و کاربرپسند
• ابزاری همیشه در دسترس برای معرفی بهتر خدمات
قابلیت های اپلیکیشن موبایل
• دسترسی به سامانه احراز هویت متمرکز دانشگاه (SSO )
• دسترسی به سامانه ایمیل دانشگاه
• امکان شرکت و ثبت نظر در نظرسنجی های مختلف
• آگاهی از اخرین وضعیت اطلاعات اینترنت مربوط به کاربر
• آگاهی از تقویم وقایع و آخرین اخبار و مهم ترین رویدادها
• دسترسی به سامانه گلستان
• دسترسی به سامانه تغذیه و خوابگاه
• دسترسی به کتابخانه و منابع الکترونیکی
• دسترسی به سامانه آموزش مجازی
• دسترسی به رویت کارتابل اتوماسیون اداری
• دسترسی به حکم و فیش حقوقی
۱۵-۱-۳ بهبود پست الکترونیکی
۱۶-۱-۳ پیاده سازی و سازگاری سامانه گلستان با درگاه امضا الکترونیکی جهت امضا سیستمی مدارک تحصیلی
۱۷-۱-۳ بهبود اکتیو دایرکتوری
۱۸-۱-۳ توسعه و بهبود سامانه اطلاعات پژوهشی دانشگاه
۱۹-۱-۳ تقویت و توسعه پرتال و سامانه های پژوهشی
۲۰-۱-۳ ارتقای صفحات اعضای هیات علمی
۲۱-۱-۳ سامانه صفحه شخصی اساتید مستقل از پرتال
۲۲-۱-۳ نرم افزارهای مربوط به چارگون شروع مجدد پروژه: آبان ۹۸


۲۳-۱-۳ راه اندازی اکانتینگ جدید

۲۴-۱-۳ بهبود پهنای باند اینترنت


۲۵-۱-۳ سامانه آموزش مجازی (LMS)

۲۶-۱-۳ سامانه جامع پذیرش دانشجویان غیرایرانی و ثبت نام دوره های مرکز آموزش زبان فارسی(آزفا)
۲۷-۱-۳ راه اندازی سامانه امنیتی مدیریت رخدادها SIEM

۲۸-۱-۳ فرم الکترونیکی ارزیابی عملکرد کارکنان


مزایای فرم الکترونیکی ارزیابی عملکرد کارکنان
• الکترونیکی شدن فرم
• سریع تر شدن گردش روال کار
• جلوگیری از گم شدن و از بین رفتن فرم
• صرفه جویی در هزینه مصرفی دانشگاه
• امکان دسترسی در هر زمان و مکانی
• ثبت به صورت اتوماتیک در پرونده پرسنلی الکترونیک پرسنل
• جلوگیری از جا به جایی کاغذ در شرایط موجود ویروس کرونا
• امکان مشاهده یک نسخه از ارزیابی صورت گرفته پس از اتمام فرایند
• محاسبه امتیازات دریافتی به صورت اتوماتیک و جلوگیری از بروز خطا
۲-۳ گسترش و پشتیبانی زیرساخت های سخت افزاری قابل اعتماد
لیست موارد به همراه زمان و هزینه به شرح جدول شماره ۲ می باشد. جزئیات مراحل مربوط به هر عملکرد به تفکیک ارائه می گردد.
جدول شماره۲: گسترش و پشتیبانی زیرساخت های سخت افزاری قابل اعتماد
| ردیف |
شرح فعالیت |
زمان(ماه) |
هزینه(میلیون تومان) |
| ۱ |
بهبود و گسترش شبکه وایرلس |
۱۲ |
۳۸۰ |
| ۲ |
بهبود و گسترش شبکه کابلی |
۱۲ |
۱۳۰ |
| ۳ |
بهبود فضای سایت های مرکزی |
۱۲ |
۲۵۰ |
| ۴ |
تامین کامپیوتر مورد نیاز دانشگاه |
۸ |
یک میلیارد |
| ۵ |
تامین تجهیزات سرورها |
۲ |
۴۸۰ |
| ۶ |
سامانه پردازشی با کارایی بالا در بستر ابر |
۶ |
۷۵۰ |
| ۷ |
راه اندازی سیستم VOIP |
۶ |
دومیلیارد |
| ۸ |
بهبود پهنای باند اینترنت |
۱۲ |
یک میلیارد |
| ۹ |
انبار قطعات |
۱۲ |
۳۸۰ |
| ۱۰ |
بررسی و آسیب شناسی وضعیت موجود زیرساخت شبکه |
۶ |
۱۸۰ |
| ۱۱ |
پشتیبانی از زیرساخت شبکه |
۱۲ |
۸۰ |
| ۱۲ |
تست نفوذ و بررسی آسیب پذیری های امنیتی سامانه ها براساس اولویت |
۶ |
۱۵ |
۱-۲-۳ بهبود و گسترش شبکه وایرلس و کابلی پردیس کرج
تصاویر:
.jpg)


.jpg)

۲-۲-۳ بهبود و گسترش شبکه وایرلس و کابلی پردیس کرج (ساختمان اداری) بررسی و آسیب شناسی وضعت موجود زیرساخت شبکه
وضعیت موجود زیرساخت شبکه:
• ساختمان مرکزی دارای ۳ رک اصلی بوده که هیچ کدام آنها در مکان های مناسب قرار ندارند و هیچ کدام حداقل استانداردهای لازم جهت یک شبکه ساختاریافته را رعایت نکرده اند.
• تعداد زیادی از کاربران در داخل اتاقهای اداری از طریق هاب به شبکه متصل میشوند و این موضوع باعث به هم ریختگی شبکه و افت سرعت شبکه داخلی میشود.
• قرارگیری نا مناسب این هاب ها ( بر روی میز کارکنان و داخل سقف کاذب) و کابل های متصل به آنها که روی زمین قرار گرفته اند شکل نا مناسبی را به اتاقها داده است و امنیت شبکه را به خطر انداخته است.
• بیش از ۱۱۰ کاربر در ساختمان مرکزی از طریق این هاب ها به شبکه دسترسی دارند که لازم است کابل کشی مجزایی برای آن در نظر گرفته شود.
• اکثر پریز های شبکه دارای خرابی هایی مانند شکستگی جای سوکت ها ، شکستگی پریز شبکه، بیرون زدگی کابل ، شکستگی بک باکس، شکستگی و بدون در بودن داکت و نامرتب بودن پچ کوردهای کاربران میباشند.
• داکت کشی و کابل کشی (Cat ۵) مجموعه مربوط به حدود ۱۵ سال قبل بوده و هیچ گونه استاندارد یک شبکه ساختاریافته برای این حجم انتقال اطلاعات امروزی در آن در نظر گرفته نشده است .
• با توجه به رشد روزافزون انتقال اطلاعات بر روی بستر شبکه و گستردگی هر چه بیشتر نرم افزارها، اتوماسیون ها ، آنتی ویروس ها و مهم تر از همه بالا رفتن حجم انتقال اطلاعات و فایل ها، مجموعه های دارای شبکه بزرگ و گسترده به طور متوسط هر ۱۰ سال تجهیزات Active و Passive شبکه را نوسازی و بروزرسانی میکنند.
• کابل کشی های که در طی این چند سال برای کاربران جدید استفاده شده است بعضا از کابلهای نامناسب و بیش از ۱۰۰ متر میباشد و مستقیما به سوئیچ وصل شده اند.
• پچ پنل های داخل رک از نوع پرسی و قدیمی میباشد که برای عیب یابی نودهای شبکه کارشناسان را دچار مشکل کرده و باعث اختلال در شبکه و قطعی بقیه نودها میشود .
• با گذشت زمان آرایش رک ها از بین رفته و از استاندارد لازم خارج شده است.
پیشنهادات جهت بهبود شبکه:
پیشنهاد یک:
• شبکه ای جدید و ساختاریافته بر اساس استانداردهای کشوری برای مجموعه طراحی و اجرا گردد.
• شبکه ساختاریافته جدید میتواند از تراکینگ استاندارد ، کابل های نسل جدید تمام مس ، سیستم برق رسانی شهری و اضطراری (UPS) و رک های میان شبکه ای استاندارد استفاده نموده تا کاربران آن مجموعه از سرعت بیشتر و خدمات رسانی بهینه ای از واحد فناوری اطلاعات استفاده نمایند.
پیشنهاد شماره دو:
• کابل کشی جدید شبکه که از طریق هاب به شبکه متصل میباشند.
• تعویض تمامی پریز های شبکه
• تعویض پچ پنل های قدیمی و با پچ پنل های جدید
• آرایش رک های موجود با استانداردهای جدید و لیبل بندی جدید
• محصور کردن رک های آموزش و واحد فنی
• مرتب سازی پچ کوردهای متصل به کامپیوتر کاربران
۳-۲-۳ بهبود تجهیزات سایت های مرکزی تامین کامپیوتر مورد نیاز دانشگاه
۴-۲-۳ مقدمات VOIP
۵-۲-۳ VOIP
۷-۲-۳ تامین انبار قطعات مورد نیاز
۹-۲-۳ تست نفوذ و بررسی آسیب پذیری های امنیتی سامانه ها بر اساس الویت
۳-۳ هجرت از تصدی گری و اجرا به سمت خدمت، کنترل و نظارت کیفی براساس شاخص های پنجگانه
لیست موارد به همراه زمان و هزینه به شرح جدول شماره ۳ می باشد. جزئیات مراحل مربوط به هر عملکرد به تفکیک ارائه می گردد.
جدول شماره۳: هجرت از تصدی گری و اجرا به سمت خدمت، کنترل و نظارت کیفی براساس شاخص های پنجگانه
| ردیف |
شرح فعالیت |
زمان(ماه) |
هزینه(میلیون تومان) |
| ۱ |
ساماندهی ساختار سازمانی بر اساس تغییر مدل کاری |
۱۲ |
--- |
| ۲ |
ارزیابی عملکردی کارشناسان |
۱۲ |
--- |
| ۳ |
برنامه آموزشی کارشناسان در راستای تغییر مدل کاری |
۱۲ |
۹۰ |
| ۴ |
بازنگری فرآیندهای مرکز فاوا بر اساس مدل کاری جدید |
۴ |
۱۰ |
| ۵ |
استانداردهای خریدها در دانشگاه با حذف تصدیگری فاوا |
۶ |
۱۰ |
| ۶ |
نظامنامه نظارت و ارزیابی خدمات فاوای دانشگاه |
۶ |
۱۵ |
| ۷ |
نظامنامه استفاده از خدمات شرکت های خصوصی |
۶ |
۱۵ |
| ۸ |
مصوبات کمیته تخصصی انفورماتیک |
هر دو هفته |
--- |
| ۹ |
تدوین سند کاهش تصدی گری فاوا و تهیه مدل جدید کاری |
--- |
--- |
۱-۳-۳ ساماندهی ساختار سازمانی براساس تغییر مدل کاری
- ارزیابی عملکردی کارشناسان
• تدوین یک قالب گزارش
• دریافت گزارشات ماهیانه
• تخصیص اضافه کار بر اساس گزارشات ماهیانه
• برنامه ریزی در خصوص دریافت نظرات ذینفعان به ازای هر خدمت با راه اندازی سیستم میز خدمت
- استانداردهای خریدها در دانشگاه با حذف تصدیگری فاوا
- نظامنامه نظارت و ارزیابی خدمات فاوای دانشگاه
- نظامنامه استفاده از خدمات شرکت های خصوصی
• مطالعه مستندات و دستورالعمل های دانشگاه های دیگر
• مطالعه صورتجلسات شورای انفورماتیک
• تدوین پیش نویس توافقنامه مجوز کاربر نهایی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت ارائه خدمات
• تدوین فرآیند خرید نرم افزار در دانشگاه
• تدوین فرآیند تجهیزات در دانشگاه
- برنامه آموزشی کارشناسان در راستای تغییر مدل کاری
•برگزاری دوره مجازی سازی
•برگزاری دوره CCNP
•برنامه ریزی جهت برگزاری دوره Exchange و اکتیو دایرکتوری
•برگزاری دوره BPMS
•برنامه ریزی جهت برگزاری دوره امنیت
•برگزاری دوره آموزشی لینوکس
•برگزاری دوره آموزشی HTML و CSS
۲-۳-۳ کارگروه های تخصصی
۳-۳-۳ مصوبات کمیته تخصصی انفورماتیک
۴-۳-۳ دستور جلسه شورای عالی انفورماتیک
۴- تحلیل عملکرد
۱-۴ فراگیری و اثربخشی
در این بخش می توان به گزارش های پرتال اساتید و ایمیل آکادمیک اشاره نمود
۱-۱-۴ ایمیل آکادمیک
با توجه به به روزرسانی های ایمیل سرور از نظر تغییر به آخرین ورژن و بهینه سازی سخت افزار مورد استفاده، سینک اکتیودایرکتوری های موجود در کرج و تهران و همچنین با اصلاح ساختار اکتیودایرکتوری و دسته بندی و تفکیک گروه های کاربری مرکز فاوا در یک قالب ساخت یافته خدمات بیشتری را حهت افزایش تعداد و تنوع کاربران و رفع مشکلات گذشته ارائه نموده است.

نمودار ۱. میزان استفاده از مرورگرها
نمودار ۲. تعداد ایمیل های ایجاد شده به تفکیک سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹
با توجه به اینکه از سال ۹۸ به دانشجویان کارشناسی نیز بر اساس تکمیل فرم درخواست، ایمیل آکادمیک اختصاص می یابد روند رو به رشد تعداد ایمیل های ایجاد شده قابل مشاهده است.

نمودار ۳. تعداد ۱۰ دسته برتر در ارسال ایمیل براساس سایز

نمودار ۴. تعداد ۱۰ دسته برتر در ارسال ایمیل براساس تعداد
همانطور که در نمودار شماره ۳ و ۴ مشاهده می فرمایید بیشترین ارسال ایمیل از نظر سایز و تعداد به گروه اساتید تعلق دارد و در بین دانشکده ها، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی در صدر سایر دانشکده ها است.
نمودار ۵. تعداد ۱۰ دسته برتر در دریافت ایمیل براساس سایز

نمودار ۶. تعداد ۱۰ دسته برتر در دریافت ایمیل براساس تعداد
همانطور که در نمودار شماره ۵ و ۶ مشاهده می فرمایید بیشترین دریافت ایمیل از نظر سایز و تعداد به گروه اساتید تعلق دارد و در بین دانشکده ها، دانشکده فنی و مهندسی در صدر سایر دانشکده ها است.
۲-۱-۴ پرتال صفحه اعضای هیات علمی
به طور معمول اعضای محترم هیأت علمی می بایست اطلاعات آموزشی و پژوهشی خود را در صفحه اختصاصی خود در پرتال وارد نمایند. با توجه به بررسی صورت گرفته در پرتال، شاهد ورود تعداد محدودی از آثار توسط اعضای هیئت علمی هستیم. بر این اساس تصمیم بر آن شد تا از طریق واکشی (انتقال) اطلاعات اعضای هیئت علمی از سامانه آموزشی و پژوهشی گلستان این مشکل را مرتفع نماییم. با این روش نه تنها منجر به تکمیل اطلاعات و ارتقاء کیفیت صفحات اعضای هیئت علمی در پرتال دانشگاه می شود بلکه مانع از دوباره کاری اعضای هیئت علمی در ثبت اطلاعات نیز می گردد. در ادامه گزارش ارزیابی وضعیت اطلاعات صفحه اعضای هیات علمی در نسخه جاری و نسخه جدید (پس از واکشی اطلاعات از سامانه گلستان) در پرتال دانشگاه ارائه شده است.
- شاخصه های نسخه جدید صفحه اعضای هیات علمی در (پرتال) دانشگاه
• طراحی قالب گرافیکی جدید برای صفحه اختصاصی اعضای هیات علمی در پایگاه وب (پرتال) دانشگاه براساس نیازها و نظرات اساتید و امکانات و قابلیت های جدید صفحه
• انتقال اطلاعات آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی از وب سرویس های مختلف سامانه های گلستان به صفحه اختصاصی اعضا در پایگاه وب (پرتال) دانشگاه از جمله:
•سوابق پژوهشی
• سوابق آموزشی
• انتشارات
• فهرست دروس (طرح درس)
• برنامه های آموزشی نیمسال جاری و برنامه هفتگی
• مرتبه علمی روزآمد و ...
• تلفیق اطلاعات سامانه های آموزشی و پژوهشی گلستان با اطلاعات موجود در صفحه اعضای هیات علمی
• حفظ تمامی اطلاعات موجود در صفحه اعضای هیات علمی به همراه حذف موارد تکراری انتقال یافته به منظور اجتناب از بروز اختلال
• خودکارسازی حداکثری درج اطلاعات صفحه اعضای هیات علمی از طریق وب سرویسهای مختلف سامانه های آموزشی و پژوهشی گلستان
• روزآمدسازی خودکار و مستمر صفحه اعضای هیات علمی با استفاده از وب سرویسهای سامانه های آموزشی و پژوهشی گلستان
• ساخت خودکار رزومه اعضای هیات علمی براساس مندرجات صفحه در قالب فایل پی دی اف (PDF) به زبان فارسی و انگلیسی (با حفظ قابلیت فراگذاری فایل رزومه توسط اعضا)
• امکان فراگذاری فایل رزومه اختصاصی توسط اعضای هیات علمی
• رفع حداکثری الزام مدیریت و روزامدسازی صفحه توسط اعضای هیات علمی
• حفظ قابلیت مدیریت صفحه توسط اعضای هیات علمی جهت اعمال هرگونه اقدام به حذف، اضافه و یا ویرایش مطالب و محتویات مندرج در صفحه
• تفکیک فهرست کاربری اعضای هیات علمی از سایر کاربران پایگاه (پرتال) جهت ارائه تسهیلات مختص اساتید
• شناسایی و احراز هویت اعضای هیات علمی با اتصال به سامانه SSo
• درج "وضعیت استخدامی" به فهرست اعضای هیات علمی دانشگاه و دانشکده با قابلیت فیلتر اساتید شاغل و پیشکسوت
• درج "تصویر پرسنلی" به جدول فهرست اعضای هیات علمی دانشگاه و دانشکده
مقایسه اطلاعات صفحات در نسخه جاری با نسخه جدید ( واکشی اطلاعات از سامانه گلستان
جدول ۱. مقایسه وضعیت موجود وبگاه با واکشی از سامانه گلستان

نمودار ۷. مقایسه اطلاعات در پرتال با واکشی از سامانه گلستان
مشاهده اطلاعات جدول ۱ و نمودار ۷ نشان میدهد که بیشترین تغییر در پایاننامههای فارسی و انگلیسی و مقالات انگلیسی و فارسی است. بیشترین آثار در وضعیت موجود مربوط میشود به مقالات فارسی اما پس از واکشی، اطلاعات پایاننامههای فارسی بیشترین تعداد را شامل میشوند و پس از آن مقالات فارسی در رتبه دوم قرار دارند.
- نتایج بدست آمده:
مقایسه اطلاعات صفحات در نسخه جاری با نسخه جدید ( واکشی اطلاعات از سامانه گلستان) در کل نشان میدهد که حدود ۲۸۳ درصد اطلاعات مربوط به اعضای هیئت علمی که اطلاعات خود را در سامانه وارد نمیکردند با واکشی از سامانه گلستان دارای اطلاعات در مورد انواع منابع پژوهشی شدند. علاوه بر این شاهد تغییرات زیادی در اطلاعات پژوهشی اعضای هیأت علمی در قالبهای مقالات فارسی و انگلیسی و پایاننامههای فارسی و انگلیسی هستیم. این در حالی است که در پروژههای فارسی و انگلیسی و کتابهای انگلیسی تغییرات کمتر است . این موضوع نشان میدهد که اعضای هیئت علمی اطلاعات مربوط به این آثار را در وبگاه دانشگاه به روز میکنند.
- میزان رشد در بخش فارسی:
نمودار ۸. درصد رشد دربخش فارسی براساس پارامترهای ارائه شده
همانطور که در نمودار ۸ مشاهده می گردد ۱۴۲۲۷ درصد رشد دربخش فارسی در ورژن جدید صورت گرفته است.
- میزان رشد در بخش انگلیسی:


نمودار ۹. رشد بخش انگلیسی براساس ۹ پارامتر ارائه شده


نمودار ۱۰. رشد بخش انگلیسی براساس ۸ پارامتر ارائه شده
نمودار ۱۱. رشد بخش انگلیسی براساس ۱۱ پارامتر ارائه شده
همانطور که در نمودارهای ۹ الی ۱۱ قابل مشاهده است در بخش پایان نامه های انگلیسی رشد ۳۳۰۰ درصد در بخش مقالات علمی انگلیسی ۴۸۲ درصد رشد، در بخش مقالات ارائه شده انگلیسی ۶۲۴ درصد رشد در بخش فعالیت ها و عضویت های حرفه ای انگلیسی ۸۴۱ درصد رشد بدست آمده است.
- آمار مقایسه ای زیربخش های پرتال:
جدول ۲. مقایسه وضعیت زیربخش های پرتال
| ردیف |
کد زیربخش |
گروه |
مسیر |
عنوان فارسی |
عنوان لاتین |
وضعیت |
فنی |
| ۱ |
۶۷ |
ریاست |
site۶۷ |
ریاست دانشگاه |
Chancellor |
فعال |
۱۱۰ |
| ۲ |
۷۶ |
معاونت ها |
site۷۶ |
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی |
Vice-chancellor for Education and Postgraduate Study |
فعال |
۱۱۱ |
| ۳ |
۹۲ |
معاونت ها |
site۹۲ |
معاونت فرهنگی و اجتماعی |
Vice-chancellor for Social and Cultural Affairs |
فعال |
۱۱۰ |
| ۴ |
۳۵ |
معاونت ها |
site۳۵ |
معاونت پژوهش و فناوری |
Vice-chancellor for Research and Technology |
فعال |
۱۱۰ |
| ۵ |
۳۳ |
معاونت ها |
site۳۳ |
معاونت دانشجویی |
Vice-chancellor for Student Affairs |
فعال |
۱۰۹ |
| ۶ |
۲۳ |
معاونت ها |
site۲۳ |
معاونت اداری مالی و توسعه منابع انسانی |
Vice-chancellor for Administrative, Financial And Resource Development |
فعال |
۱۰۹ |
| ۷ |
۷۵ |
مدیریت ها |
site۷۵ |
مدیریت خدمات دانشجویی |
Student Services Management |
فعال |
۱۱۱ |
| ۸ |
۳۶ |
مدیریت ها |
site۳۶ |
مدیریت خوابگاه ها |
Accommodation management |
فعال |
۱۱۱ |
| ۹ |
۲۱ |
مدیریت ها |
site۲۱ |
مدیریت روابط عمومی |
Public Relations Management |
فعال |
۱۱۱ |
| ۱۰ |
۱۰۰ |
مدیریت ها |
site۱۰۰ |
مدیریت امور مالی |
Finance management |
فعال |
۱۱۱ |
| ۱۱ |
۴۸ |
مدیریت ها |
site۴۸ |
مدیریت خدمات آموزشی |
Educational Services Management |
فعال |
۱۱۱ |
| ۱۲ |
۶۷ |
مدیریت ها |
site۶۷ |
ریاست دانشگاه |
Chancellor |
فعال |
۱۱۰ |
| ۱۳ |
۱۴ |
مدیریت ها |
site۱۴ |
مدیریت امور عمومی |
Public Affairs Management |
فعال |
۱۱۰ |
| ۱۴ |
۷۰ |
مدیریت ها |
site۷۰ |
مدیریت تربیت بدنی |
Physical education management |
فعال |
۱۰۹ |
| ۱۵ |
۷۳ |
مدیریت ها |
site۷۳ |
مدیریت حراست |
Security management |
فعال |
۱۰۹ |
| ۱۶ |
۴۱ |
مدیریت ها |
site۴۱ |
مدیریت تحصیلات تکمیلی |
Graduate Studies Office |
فعال |
۱۰۸ |
| ۱۷ |
۶۸ |
مدیریت ها |
site۶۸ |
مدیریت همکاری های علمی بین المللی |
Bureau of International Scientific Cooperation |
فعال |
۱۰۶ |
| ۱۸ |
۱۰۳ |
مدیریت ها |
۱۰۳ |
مدیریت امور فنی |
Technic Affairs Management |
فعال |
۹۷ |
| ۱۹ |
۱۱۲ |
مدیریت ها |
site۱۱۲ |
شورای راهبردی مدیریت سبز دانشگاه خوارزمی |
Kharazmi Strategic Council of Green Management |
فعال |
۹۲ |
| ۲۰ |
۹ |
مدیریت ها |
site۹ |
مدیریت اداری |
Administrative management |
فعال |
-۳۲۳ |
| ۲۱ |
۲۴ |
دانشکده ها |
site۲۴ |
دانشکده علوم مالی |
Faculty of Finance Sciences |
فعال |
۱۱۱ |
| ۲۲ |
۴۶ |
دانشکده ها |
site۴۶ |
دانشکده حقوق و علوم سیاسی |
Faculty of Law and Political Sciences |
فعال |
۱۱۰ |
| ۲۳ |
۳۰ |
دانشکده ها |
site۳۰ |
دانشکده علوم جغرافیایی |
Faculty of Geographical Sciences |
فعال |
۱۱۰ |
| ۲۴ |
۶۶ |
دانشکده ها |
site۶۶ |
دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی |
Faculty of Psychology and Education |
فعال |
۱۰۹ |
| ۲۵ |
۵۵ |
دانشکده ها |
site۵۵ |
دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر |
Faculty of Mathematical Sciences and Computer |
فعال |
۱۰۹ |
| ۲۶ |
۱۸ |
دانشکده ها |
site۱۸ |
دانشکده مدیریت |
Faculty of Management |
فعال |
۱۰۹ |
| ۲۷ |
۷۱ |
دانشکده ها |
site۷۱ |
دانشکده شیمی |
Faculty of chemistry |
فعال |
۱۰۷ |
| ۲۸ |
۷۸ |
دانشکده ها |
site۷۸ |
دانشکده هنر و معماری |
Faculty of Arts and Architecture |
فعال |
۱۰۶ |
| ۲۹ |
۸۱ |
دانشکده ها |
site۸۱ |
دانشکده علوم زمین |
Faculty of Earth Sciences |
فعال |
۱۰۵ |
| ۳۰ |
۴۲ |
دانشکده ها |
site۴۲ |
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی |
Faculty of Physical Education and Sports Sciences |
فعال |
۱۰۳ |
| ۳۱ |
۵۰ |
دانشکده ها |
site۵۰ |
دانشکده اقتصاد |
Faculty of economics |
فعال |
۱۰۰ |
| ۳۲ |
۹۰ |
دانشکده ها |
site۹۰ |
دانشکده فیزیک |
Faculty of Physics |
فعال |
۹۱ |
| ۳۳ |
۸۳ |
دانشکده ها |
site۸۳ |
دانشکده علوم زیستی |
Faculty of Biological Sciences |
فعال |
۸۸ |
| ۳۴ |
۶۰ |
دانشکده ها |
site۶۰ |
دانشکده فنی و مهندسی |
Faculty of Engineering |
فعال |
۸۳ |
| ۳۵ |
۵۹ |
دانشکده ها |
site۵۹ |
پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی-تهران |
Campus international of Kharazmi University-Tehran |
فعال |
۸۱ |
| ۳۶ |
۵۱ |
دانشکده ها |
site۵۱ |
دانشکده ادبیات و علوم انسانی |
Faculty of Literature and Humanities |
فعال |
۸۰ |
| ۳۷ |
۴۳ |
مراکز تحقیقاتی |
site۴۳ |
مرکز بهداشت |
Health Center |
فعال |
۱۱۱ |
| ۳۸ |
۲۸ |
مراکز تحقیقاتی |
site۲۸ |
پژوهشکده پلاسما |
Plasma Research Center |
فعال |
۱۱۱ |
| ۳۹ |
۴۷ |
مراکز تحقیقاتی |
site۴۷ |
قطب علمی تحلیل فضایی مخاطرات محیطی |
Science pole of Spatial analysis of Environmental hazards |
فعال |
۱۱۱ |
| ۴۰ |
۷۴ |
مراکز تحقیقاتی |
site۷۴ |
مرکز تخصصی آپا خوارزمی |
Computer Emergency Response Team |
فعال |
۱۱۰ |
| ۴۱ |
۴۵ |
مراکز تحقیقاتی |
site۴۵ |
آزمایشگاه مرکزی |
Central laboratory |
فعال |
۱۰۹ |
| ۴۲ |
۵۳ |
مراکز تحقیقاتی |
site۵۳ |
مرکز تکثیر، نگهداری و پرورش حیوانات آزمایشگاهی |
Pet Grooming Center |
فعال |
۱۰۹ |
| ۴۳ |
۲۹ |
مراکز تحقیقاتی |
site۲۹ |
مرکز رشد و توسعه واحد های فناور |
Center for the growth of technology units |
فعال |
۱۰۸ |
| ۴۴ |
۸۷ |
مراکز تحقیقاتی |
site۸۷ |
مرکز پژوهشی نفت |
petroleum research center |
فعال |
۱۰۷ |
| ۴۵ |
۹۱ |
مراکز تحقیقاتی |
site۹۱ |
مرکز نظارت و ارزیابی عملکرد |
Monitoring and Evaluation Center |
فعال |
۱۰۶ |
| ۴۶ |
۳۱ |
مراکز تحقیقاتی |
site۳۱ |
مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات |
Information and Communication Technology Center |
فعال |
۱۰۲ |
| ۴۷ |
۸۶ |
مراکز تحقیقاتی |
site۸۶ |
موسسه تحقیقات ریاضی دکتر مصاحب |
Dr. Mosaheb Institute for Mathematical Research |
فعال |
۹۹ |
| ۴۸ |
۱۱۰ |
مراکز تحقیقاتی |
site۱۱۰ |
پژوهشکده شیمی سبز |
Research Institute of Green Chemistry |
فعال |
۹۸ |
| ۴۹ |
۸۸ |
مراکز تحقیقاتی |
site۸۸ |
مرکز کار آفرینی و ارتباط با جامعه |
Entrepreneurship Center |
فعال |
۹۷ |
| ۵۰ |
۹۳ |
مراکز تحقیقاتی |
site۹۳ |
پژوهشکده علوم حرکتی |
Research Institute of Movement science |
فعال |
۹۵ |
| ۵۱ |
۱۰۱ |
مراکز تحقیقاتی |
site۱۰۱ |
پژوهشکده علوم همگرا |
Research Institute of NBICS |
فعال |
۹۲ |
| ۵۲ |
۶۱ |
مراکز تحقیقاتی |
site۶۱ |
موسسه تحقیقات تربیتی، روانشناختی و علوم تربیتی |
Institute of Educational, Psychological & Social Research |
فعال |
۹۱ |
| ۵۳ |
۸۵ |
مراکز تحقیقاتی |
site۸۵ |
پژوهشکده علوم کاربردی |
Research Institute of Applied Sciences |
فعال |
۹۰ |
| ۵۴ |
۸۴ |
مراکز تحقیقاتی |
site۸۴ |
مرکز مطالعات اروپا |
Center for European Studies |
فعال |
۷۴ |
| ۵۵ |
۱۳ |
مراکز تحقیقاتی |
site۱۳ |
مرکز آموزش های آزاد |
Free Training Center |
فعال |
-۱۶۱ |
| ۵۶ |
۷ |
مراکز تحقیقاتی |
site۷ |
قطب علمی استرس و سلامت |
Scientific Excellence Center for Stress and Health |
فعال |
-۲۵۸ |
| ۵۷ |
۱۲ |
مراکز تحقیقاتی |
site۱۲ |
مرکز مشاوره |
Counseling Center |
فعال |
-۳۳۶ |
| ۵۸ |
۱۱ |
مراکز تحقیقاتی |
site۱۱ |
پژوهشکده فلسفه و حقوق تطبیقی |
Institute of Philosophy and Comparative Law |
فعال |
-۳۴۳ |
| ۵۹ |
۶ |
مراکز تحقیقاتی |
site۶ |
موسسه پژوهشی زبان وادبیات فارسی بهار |
Bahar Institute for Persian Language and Literature Research |
فعال |
-۳۴۴ |
| ۶۰ |
۹۸ |
پایگاههای فرعی |
site۹۸ |
شبکه ملی ارتباط جامعه و دانشگاه |
National Network of Community Communication and University |
فعال |
۱۱۱ |
| ۶۱ |
۳۲ |
پایگاههای فرعی |
site۳۲ |
بودجه و تشکیلات |
Budget and organization |
فعال |
۱۱۱ |
| ۶۲ |
۱۰۶ |
پایگاههای فرعی |
khuarabic |
بخش عربی – آزمایشی |
khu Arabic |
فعال |
۱۱۱ |
| ۶۳ |
۴۹ |
پایگاههای فرعی |
site۴۹ |
دبیرخانه هیأت استانی البرز |
Secretariat of the Alborz Provincial Council |
فعال |
۱۱۱ |
| ۶۴ |
۵۴ |
پایگاههای فرعی |
site۵۴ |
بسیج کارکنان |
Staff mobilization |
فعال |
۱۱۱ |
| ۶۵ |
۱۰۹ |
پایگاههای فرعی |
site۱۰۹ |
دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزشی |
Educational Planning and Develipment |
فعال |
۱۱۱ |
| ۶۶ |
۲۲ |
پایگاههای فرعی |
site۲۲ |
دفتر استعداد درخشان |
talent office |
فعال |
۱۱۱ |
| ۶۷ |
۸۹ |
پایگاههای فرعی |
site۸۹ |
اداره انتشارات |
Publications Office |
فعال |
۱۱۱ |
| ۶۸ |
۱۰۵ |
پایگاههای فرعی |
site۱۰۵ |
هیات نظارت در آموزش عالی استان البرز |
The Board of Monitoring in Higher Education of Alborz Province |
فعال |
۱۱۱ |
| ۶۹ |
۱۹ |
پایگاههای فرعی |
site۱۹ |
کارگروه ملی همکاری با اتریش |
Leading House for Iran_Austria Scientific Cooperation |
فعال |
۱۱۱ |
| ۷۰ |
۱۵ |
پایگاههای فرعی |
site۱۵ |
کتابخانه مرکزی |
central Library |
فعال |
۱۱۱ |
| ۷۱ |
۲۷ |
پایگاههای فرعی |
site۲۷ |
ستاد شاهد و ایثارگر |
Witness and Sacrificial Headquarters |
فعال |
۱۱۰ |
| ۷۲ |
۲۰ |
پایگاههای فرعی |
site۲۰ |
تعاونی اعتبار کارکنان |
Employee Credit Cooperative |
فعال |
۱۱۰ |
| ۷۳ |
۹۴ |
پایگاههای فرعی |
global |
زیربخش عمومی |
global section |
فعال |
۱۰۹ |
| ۷۴ |
۱۷ |
پایگاههای فرعی |
site۱۷ |
شورای صنفی کارکنان |
Staff society |
فعال |
۱۰۹ |
| ۷۵ |
۲۵ |
پایگاههای فرعی |
site۲۵ |
مرکز آزمون زبان |
Language Test Center |
فعال |
۱۰۹ |
| ۷۶ |
۷۹ |
پایگاههای فرعی |
site۷۹ |
یک صدمین سال تاسیس دانشگاه |
۱۰۰th Foundation Year Anniversary of Kharazmi University |
فعال |
۱۰۹ |
| ۷۷ |
۳۴ |
پایگاههای فرعی |
site۳۴ |
اداره رفاه کارکنان |
Staff Welfare Office |
فعال |
۱۰۸ |
| ۷۸ |
۹۹ |
پایگاههای فرعی |
site۹۹ |
هفته پژوهش و نمایشگاه فناوری استان البرز |
Research week & Alborz Province Technology Exhibition |
فعال |
۱۰۲ |
| ۷۹ |
۵ |
پایگاههای فرعی |
site۵ |
مجمع صنفی اعضای هیئت علمی |
assembly-faculty |
غیر فعال |
۱۰۰ |
| ۸۰ |
۶۹ |
پایگاههای فرعی |
site۶۹ |
دانش آموختگان |
Alumni Office |
غیر فعال |
۱۰۰ |
| ۸۱ |
۳۷ |
پایگاههای فرعی |
site۳۷ |
موسسه زبانهای خارجی |
Foreign Languages Institute |
غیر فعال |
۱۰۰ |
| ۸۲ |
۱۱۱ |
پایگاههای فرعی |
site۱۱۱ |
هیات رسیدگی به تخلفات کارکنان و اعضای هیات علمی |
Investingation Board of Offences of Staff and Faculty Members |
فعال |
۹۹ |
| ۸۳ |
۵۶ |
پایگاههای فرعی |
site۵۶ |
گنج دانش |
Treasure of knowledge |
فعال |
۹۷ |
| ۸۴ |
۶۲ |
پایگاههای فرعی |
site۶۲ |
کمیته اخلاق دانشگاهی |
Academic Ethics Committee |
فعال |
۹۷ |
| ۸۵ |
۱۰۸ |
پایگاههای فرعی |
site۱۰۸ |
رصدخانه |
Observatory |
فعال |
۹۲ |
| ۸۶ |
۹۶ |
پایگاههای فرعی |
site۹۶ |
کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان البرز |
Working Group on Education, Research, Technology and Innovation in Alborz Province |
فعال |
۹۲ |
| ۸۷ |
۹۵ |
پایگاههای فرعی |
Site۹۵ |
شهرسلول |
Cellcity |
فعال |
۹۲ |
| ۸۸ |
۱۰۴ |
پایگاههای فرعی |
site۱۰۴ |
مرکز آموزش زبان فارسی |
Center for Teaching Persian Language |
فعال |
۸۰ |
| ۸۹ |
۴ |
پایگاههای فرعی |
site۴ |
بنیاد خیرین حامی دانشگاه خوارزمی |
The Secretariat of the Charity |
فعال |
-۶۱۴ |
| ۹۰ |
۶۴ |
فوروم |
site۶۴ |
انجمن های علمی دانشجویی |
Student Science Forums |
فعال |
۱۱۱ |
| ۹۱ |
۴۰ |
فوروم |
site۴۰ |
انجمن ACM |
ACM Forum |
فعال |
۱۱۰ |
| ۹۲ |
۵۸ |
فوروم |
site۵۸ |
انجمن اساتید دانشگاه |
professors Association |
فعال |
۱۱۰ |
| ۹۳ |
۱۰۲ |
فوروم |
site۱۰۲ |
انجمن ایرانی تاریخ-شعبه استان البرز |
Iranian Society of History-Branch of Alborz Province |
فعال |
۱۰۸ |
| ۹۴ |
۶۵ |
فوروم |
site۶۵ |
انجمن علوم کامپیوتر |
Computer Science Association |
غیر فعال |
۱۰۰ |
| ۹۵ |
۶۳ |
فوروم |
site۶۳ |
اعضای هیات علمی |
Faculty Members |
غیر فعال |
۱۰۰ |
| ۹۶ |
۲۶ |
فوروم |
site۲۶ |
بسیج اساتید |
professors mobilization |
فعال |
۹۹ |
| ۹۷ |
۵۲ |
فوروم |
site۵۲ |
بسیج دانشجویی |
Student mobilization |
فعال |
۹۳ |
| ۹۸ |
۱۱۳ |
فوروم |
site۱۱۳ |
انجمن علمی دانشجویی رباتیک دانشگاه خوارزمی |
Kharazmi Student Society of Robotic |
فعال |
۹۳ |
| ۹۹ |
۹۷ |
فوروم |
csc |
کانون های فرهنگی و اجتماعی |
Cultural and social centers |
فعال |
۹۲ |
- رتبه بندی وبومتریکس
۱۲ پله بهبود رتبه بندی در سال ۲۰۲۱ کسب شده است.
جدول ۳:رتبه بندی وبومتریکس
۳-۱-۴ سامانه آموزش مجازی (LMS )
با توجه به شرایط پیش آمده و مشکلات ناشی از ویروس کرونا، جهت حفظ سلامت دانشجویان عزیز و اعضای محترم هیات علمی تمامی کلاس های حضوری به صورت آنلاین و مجازی برقرار گردید که در این راستا تعداد حداقل ۲۲ سرور مجازی که بصورت Cluster و Load Balance نصب و راه اندازی شده اند.
در این راستا جهت ارائه هرچه مطلوب تر سرویس سعی شده تا با قابلیت های سخت افزاری موجود بهترین نتیجه حاصل گرددکه در نمودارهای ۱۵ الی ۱۸ بار ترافیکی روی سامانه مذکور قابل مشاهده است.
نمودار ۱۲. تعداد کلاس های برگزار شده در طی روز، هفته و ماه
براساس مانیتورهای صورت پذیرفته پهنای باند مصرفی در تایم پیک ۵۲۰ mbps براورد شده است
شکل۱. میزان پهنای باند مصرفی سامانه LMS را در طول ۷ روز
۲-۴ پاسخگویی
۱-۲-۴ میزخدمت، نصب پلتفرم یکپارچه و آنتی ویروس
با توجه به نصب پلتفرم یکپارچه, به روز رسانی های نرم افزاری و نصب آنتی ویروس Update شده به میزان قابل توجهی مشکلات کلاینت ها کاهش یافته و میزان مراجعات حضوری کاهش یافته و میزان رضایتمندی کاربران افزایش یافته است.
نمودار۱۳. میزان کاهش تعداد خرابی بعد از نصب پلتفرم
همانطور که در نمودار ۱۳ قابل مشاهده است ۲۸۴ درصد کاهش تعداد خرابی سیستم های کلاینت پس از نصب پلتفرم یکپارچه بدست آمده است.
جدول ۴:عملکرد آنتی ویروس
۳-۴
۱-۳-۴ بهبود زیرساخت شبکه
با توجه به گسترش و تغییر در فضا های موجود در دانشگاه، نیاز به افزایش نودهای موجود در شبکه جزء موارد لاینفک می باشد. همانطور که در نمودار ۱۴ نشان داده شده است حوزه معاونت دانشجویی و مشاوره و بسیج اساتید بیشترین درخواست را داشته اند.
نمودار ۱۴. تعداد نود های اضافه شده در ساختمان اداری پردیس کرج
با افزایش تعداد نودهای موجود استفاده از زیرساخت شبکه در دسترس تعداد بیشتری از کاربران قرار خواهد گرفت.
نمودار ۱۶. تست فلوک رک X بعد تغییرات نمودار ۱۵. تست فلوک رک X قبل تغییرات

نمودار ۱۸. تست فلوک رک Y بعد تغییرات نمودار ۱۷. تست فلوک رک Y قبل تغییرات
نمودار ۲۰. تست فلوک رک Z بعد تغییرات نمودار ۱۹. تست فلوک رک Z قبل تغییرات
در نمودار ۱۵ الی ۲۰ تست فلوک در سه رک X، Y و Z قبل و بعد از تغییرات نشان داده شده است. در رک X تعداد ۵۷عدد نود؛ در رک Y تعداد ۱۲ عدد نود و در رک Z تعداد ۶۱ عدد نود اضافه شده است.
همانطور که در نتیجه تست های انجام شده مشهود است پس از افزایش نودها هیچ گونه خطایی دریافت نشده است. همین مساله میزان اطمینان و اعتماد بیشتری در کاربران ایجاد خواهد کرد.
نمودار ۲۱. تعداد سوئیچ های اضافه شده در رک X، Y و Z
نمودار ۲۱ تعداد سوئیچ های management اضافه شده در سه رک X، Y و Z را نشان می دهد. هرچه تعداد دستگاه های غیر قابل management (Hub ) حذف شده و بر تعداد سوئیچ های شبکه اضافه گردد از مشکلات Loop Back و Packet Lost کم شده و همچنین خطایابی و رفع مشکلات را فراهم می نماید که در ایجاد و دسترسی به بستر امن با قابلیت اطمینان و اعتماد بیشتر می افزاید.
۲-۳-۴ اتوماسیون اداری چارگون
با توجه به مکانیزه سازی مکاتبات و به روزرسانی سامانه و تهیه patch های مورد نیاز موجب گردیده تا بصورت گستره استفاده از این سامانه افزایش یافته و باعث کاهش مشکلات استفاده از روش دستی مکاتبات اداری گردد. در زیر لیست ارسال و دریافت مربوط به سال ۹۸ و ۹۹ حوزه ریاست، معاونین و تعدادی از مدیریت ها ارائه شده است.

نمودار ۲۳. نامه های ارسالی حوزه ریاست و معاونین سال۹۹ نمودار ۲۲. نامه های ارسالی حوزه ریاست و معاونین سال ۹۸

نمودار ۲۵. نامه های ارسالی مدیریت ها سال ۹۹ نمودار ۲۴. نامه های ارسالی مدیریت ها سال ۹۸

نمودار ۲۷. نامه های دریافتی حوزه ریاست و معاونین سال ۹۹ نمودار ۲۶. نامه های دریافتی حوزه ریاست و معاونین سال ۹۸

نمودار ۲۹. نامه های دریافتی مدیریت ها سال ۹۸ نمودار ۲۸. نامه های دریافتی مدیریت ها سال ۹۸
همانطور که در نمودارهای بالا قابل مشاهده است از بین حوزه ریاست و معاونین، معاونت پژوهش و فناوری و از بین مدیریت ها، مدیریت امور اداری در سال های ۹۸ و ۹۹ بیشترین ارسال را داشته اند.
همچنین در نمودارهای ۲۶ الی ۲۹ معاونت اداری و مالی و مدیریت خدمات آموزشی و مدیریت اداری بیشترین دریافت را طی سال های ۹۸ و ۹۹ داشته اند.
۳-۳-۴ بهبود پهنای باند
نمودار زیر مصرف ماهیانه اینترنت را نشان می دهد:
نمودار ۳۰:مصرف ماهیانه اینترنت
۴-۳-۴ مانیتورینگ
شکل ۲:میزان ترافیک سرور UCS در دو روز

شکل ۳:میزان ترافیک سرور UCS در یک ماه
شکل ۴:میزان Memory استفاده شده در UCS
شکل ۵: میزان CPU استفاده شده در UCS
همانطور که در شکل های ۲ الی ۵ قایل مشاهده است با استفاده از مانیتورینگ راه اندازی شده می توان به بسیاری از گزارشات شبکه جهت بررسی دقیق تر مشکلات دسترسی داشت.
۴-۳-۴ فرم ارزیابی عملکرد کارکنان
۴-۴ شفافیت
۱-۴-۴ هزینه ها
نمودار ۳۱ کل هزینه های مرکز فاوا طی سال های ۹۷ الی ۹۹ نشان می دهد. همانطور که قابل مشاهده است با توجه به افزایش هزینه ها در سال جاری سعی مرکز برکاهش هزینه ها بوده است.
نمودار ۳۱. کل هزینه پرداخت ها در سال های ۹۷ الی ۹۹
۲-۴-۴ قراردادها
نمودار ۳۲ کل مبلغ مربوط به قراردادهای مرکز فاوا طی سال های ۹۷ الی ۹۹ نشان می دهد. مرکز فاوا با توجه به سیاست های کلان دانشگاه سعی نموده است تا از بار مالی قراردادها بکاهد. تعداد شرکت های طرف قرارداد طی سال های ۹۷ الی ۹۹ به ترتیب ۹، ۹ و ۶ شرکت بوده است.

نمودار ۳۲. کل هزینه قراردادها در سال های ۹۷ الی ۹۹