طریقه ی نصب ویندوز 8

 | تاریخ ارسال: 1397/2/25 | 

در آموزش با روش نصب و استفاده از Windows 8 آشنا می‌شوید. روش نصب این نسخه از ویندوز نسبت به نسخه‌های قبلی آن بسیار ساده و راحت می‌باشد. در ابتدا باید کامپیوتر خود را روشن کرده و DVD مربوط به نصب سیستم عامل Windows 8 را در DVD Drive خود قرار دهید.         

                             

                        

در صورتی که بر روی کامپیوتر شما ویندوز 7 نصب می‌شود بدون تغییری در سخت‌افزار خود می‌توانید ویندوز 8 را نیز نصب کنید. ولی بصورت خلاصه حداقل سخت‌افزار لازم برای نصب ویندوز 8 بصورت زیر است .

  • CPU ---> 1GHz
  • 1 GB رم برای نسخه 32 بیتی و 2 GB  رم برای نسخه 64 بیتی
  • 16 GB فضا در HardWare برای نسخه 32 بیتی و GB  20 برای نسخه 64 بیتی
  • برای پشتیبانی از سیستم touch یا تماس با انگشت لازم است که تبلت یا مانیتور شما سخت‌افزار مالتی تاچ (Multitouch) را دارا باشد .
  • برای دسترسی به Windows Store نیز باید دارای دسترسی به اینترنت و صفحه نمایش با رزولوشن 1024 در 768 باشید .

اکنون کامپیوتر را روشن کرده و DVD نصب Windows 8 را در DVD Drive قرار داده‌ایم
 

                                                                                                               
در این حالت پیغام روبرو ظاهر می‌شود. در این زمان باید یک کلید از صفحه کلید را فشار دهید در صورتی که در زمان مناسب این کار را انجام ندهید این پیغام حذف شده و کامپیوتر از روی هارد دیسک یا شبکه بالا می‌آید Boot می‌شود و برای دیدن دوباره این پیغام باید کامپیوتر را Restart کنید. اکنون یک کلید از صفحه کلید را فشار دهید تا برنامه نصب از روی  DVD  شروع بکار کند                                                                        

   AWT IMAGE                               

اکنون برنامه نصب شروع به کار کرده است و باید منتظر باشید
                               
در صورتی که بعد از مدتی خطای روبرو به شما نمایش داده شد،
Your PC ran into a problem and needs to‌ restart. We're just collecting some info,‌ and then we'll restart for you.‌
نشان دهنده این است که در یک برنامه مجازی‌سازی قدیمی در حال نصب ویندوز 8 هستید تنها کاری که باید انجام دهید این است که برنامه مجازی‌سازی خود را به روز‌رسانی کرده و از نسخه جدید آن استفاده کنید.

                              

در این قسمت زبانی که با استفاده از آن برنامه نصب اجرا خواهد شد و پیش‌فرض زبان، زمان و نوع صفحه کلید در ویندوزی که در حال نصب آن هستیم تعیین می‌شود. فارسی‌سازی صفحه کلید در این انجام نمی‌شود در انتهای این بخش به بررسی روش اضافه کردن زبان فارسی خواهیم پرداخت. روی دکمه Next کلیک کنید روی دکمه Install now کلیک کنید.  

                              

در این قسمت ما در حال نصب نسخه Professional 64 بیتی هستیم در صورتی که برنامه نصب شما شامل هر دو نسخه 64 بیتی و 32 بیتی باشد در این قسمت نسخه مورد نظر از شما پرسیده می‌شود
سیستم عامل ویندوز 8 براساس دو معماری x86- 32 )بیتی) و x64- 64) بیتی) قابل نصب است. عبارت 32 بیتی و 64 بیتی اشاره به معماری پردازشگر (CPU) کامپیوتر شما دارد. مزیت نسخه 64 بیتی در سرعت بیشتر آن و توانایی استفاده از حافظه بیشتر است . در نسخه 32 بیتی فقط 2 GB از حافظه نصب شده در کامپیوتر شما قابل دسترس خواهد بود. در این قسمت قوانین نحوه استفاده از Windows 8 نوشته شده است .

روی گزینه I accept the license terms که نشان دهنده خواندن و قبول داشتن این قوانین است کلیک کنید .
روی دکمه Next کلیک کنید

                               

اکنون باید نوع روش نصب را تعیین کنید. در صورتی که می‌خواهید نسخه قبلی ویندوز که در کامپیوتر شما نصب شده است به Windows 8 ارتقاء پیدا کند گزینه اول (Upgrade: Install Windows and keep files, settings and applications) را انتخاب نمائید. این گزینه فقط زمانی در دسترس هست که یک نسخه از ویندوز در کامپیوتر شما نصب شده باشد .

با انتخاب گزینه دوم (Custom: Install Windows only) یک نسخه جدید از ویندوز بر روی کامپیوتر شما نصب می‌شود .
توجه : در صورتی که می‌خواهید دو نسخه از ویندوز مثلاً 7 و 8 را در کنار یکدیگر داشته باشید باید این گزینه را انتخاب کنید در هر دو حالت فوق هیچ فایلی از روی کامپیوتر شما پاک نمی‌شود ولی پیشنهاد می‌شود که از فایلهای خود پشتیبان تهیه کنید .

 روی گزینه( (Custom advanced کلیک کنید.

                               
اکنون باید پارتیشنی از هارد دیسک که در آن ویندوز نصب می‌شود را انتخاب کنیددر این مثال یک پارتیشن فقط وجود دارد. در صورتی که چندین پارتیشن داشته باشید می‌توانید پارتیشن مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای مدیریت پارتیشنها روی گزینه( (Drive options advanced کلیک کنید .

                              
با کلیک بر روی دکمه Delete پارتیشنی که انتخاب شده است حذف می‌شود. در صورتی که روی گزینه Format کلیک کنید پارتیشن انتخاب شده فرمت شده و تمامی اطلاعات موجود بر روی آن پارتیشن حذف می‌شود . برای ایجاد یک پارتیشن جدید روی گزینه New کلیک کنید.

                               
اکنون می‌توانید مقدار سایز پارتیشن جدید بر حسب MB را وارد نمائید. بعد از وارد کردن سایز پارتیشن جدید روی دکمه Apply کلیک کنید تا پارتیشن جدید ساخته شود. توجه کنید که با تغییر اندازه یا ایجاد پارتیشن جدید تمامی اطلاعات موجود بر روی تمامی پارتیشن‌ها یعنی کل هارد‌ دیسک پاک می‌شود . برای انصراف روی دکمه Cancel کلیک کنید.

                              
توجه : در صورتی که می‌خواهید دو نسخه از ویندوز مثلاً 7 و 8 را در کنار یکدیگر داشته باشید باید پارتیشنی را انتخاب کنید که در آن ویندوز نصب نشده باشد.
روی دکمه Next کلیک کنید.


AWT IMAGE                           

اکنون باید منتظر بمانید تا فایلهای نصب کپی شده و نصب شوند. این زمان بین 10 تا 15 دقیقه خواهد بود .

                               

   اکنون تمامی فایلها کپی شده و سیستم عامل Windows 8 می‌خواهد کامپیوتر را Restart کند .

                              

به دلیل اینکه هنوز DVD نصب Windows 8 داخل DVD Drive می‌باشد پیغام روبرو ظاهر شده است. توجه کنید که در این قسمت نباید هیچ دکمه‌ای را فشار دهید در صورتی که کلیدی از صفحه کلید را فشار دهید برنامه نصب از ابتدا اجرا می‌شود. بعد از مدت زمانی این پیغام رد می‌شود.
اکنون برنامه نصب در حال تکمیل روند نصب است. بعد از مدتی برنامه نصب دوباره کامپیوتر شما را restart می‌کند.
اکنون کامپیوتر Restart شده و دوباره برنامه نصب بصورت خودکار شروع به تکمیل روند نصب می‌کند .
در این قسمت شما باید یک نام برای این کامپیوتر اعلام کنید . روی دکمه Next کلیک کنید .

                               

در این قسمت برای انجام تنظیمات دیگر دو گزینه Use express settings و Customize قابل انتخاب است. در صورتی که گزینه User express settings را انتخاب کنید بصورت پیش‌فرض تنظماتی برای نصب انجام خواهد شد و دیگر از شما سوال پرسیده نمی‌شود. با انتخاب گزینه Customize تمامی تنظیمات از شما پرسیده می‌شود .

روی دکمه Customize کلیک کنید .

                               

در قدم اول تنظیمات مربوط به اشتراک‌گذاری فایلها از شما پرسیده می‌شود. به اشتراک‌گذاری فایلها به این معنی است که شما بتوانید به فایلهای کامپیوتر دیگری که در یک شبکه قرار دارد دسترسی داشته باشید یا کامپیوترهای دیگر موجود در شبکه به فایلهای کامپیوتر شما بتوانند دسترسی داشته باشند. توجه کنید در این قسمت فقط تعیین می‌کنید که چنین ویژگی وجود داشته باشد یا خیراینکه کدام فایلها به اشتراک گذاشته شود تا کاربران دیگر بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند در داخل سیستم‌عامل ویندوز تعیین می‌شود .

برای ایجاد سرویس Sharing یا به اشتراک‌گذاری روی گزینه Yes, turn on sharing and connect to devices کلیک کنید .

                              

در قسمت اول تعیین می‌شود که بروز‌رسانی یا Update ویندوز به چه صورت انجام شود. برای آنکه بروز‌رسانی بصورت خودکار انجام نشود روی لیست باز شونده Windows Update کلیک کنید با انتخاب گزینه اول تمامی Update ها بصورت خودکار نصب می‌شوند. توسط گزینه دوم فقط Update های مهم نصب می‌شوند و با انتخاب گزینه آخر Update ها نصب و دانلود نخواهند شد.

برای عدم بروز‌رسانی روی گزینه Don't set up Windows Update کلیک کنید.

                              

  عدم بروز‌رسانی ویندوز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا با بروز‌رسانی ویندوز مشکلات امنیتی و کارکرد ویندوز برطرف نخواهند شد. بصورت پیش‌فرض گزینه Automatically get device drivers, apps and info for new devices فعال می‌باشد که عبارت On که در روبروی آن نوشته شده است نشان‌دهنده فعال بودن این گزینه است. با فعال بودن این گزینه با اتصال سخت‌افزار جدید نرم‌افزارهای مربوط به آن بصورت خودکار دانلود خواهند شد .

روی دکمه Next کلیک کنید.

                               

در قسمت Send Microsoft info to help make Windows and apps better شما به ماکروسافت دسترسی می‌دهید تا به اطلاعات مختلفی که در این قسمت طبقه‌بندی شده‌اند دسترسی داشته باشد تا ماکروسافت بتواند مشکلات احتمالی موجود در سیستم‌عامل ویندوز را شناسایی کند . بصورت پیش‌فرض تمامی این گزینه‌ها برابر off یا غیر فعال هستند .

روی دکمه Next کلیک کنید  .

                                                              
   در قسمت Check online for solutions to problems شما به ویندوز دسترسی می‌دهید تا برای رفع مشکلات احتمالی در کار با ویندوز راه حل‌هایی را دانلود کرده و نمایش دهد. در قسمت Share info with apps دو گزینه وجود دارد توسط گزینه اول شما به app ها :app )نرم‌افزارهایی که در ویندوز نصب می‌کنید) دسترسی می‌دهید تا به نام و تصویر حساب کاربری شما دسترسی داشته باشند، توسط گزینه دوم نیز محل جغرافیایی که شما در آن قرار داید برای مثال شهر تهران توسط app ها قابل دسترس خواهد بود .

روی دکمه Next کلیک کنید .

                              

در این قسمت شما باید آدرس ایمیل خود را به عنوان یک حساب کاربری ماکروسافت وارد کنید. با این کار زمانی که در یک کامپیوتر دیگر با این حساب کاربری وارد شوید در صورتی که به اینترنت متصل باشید مشخصاتی مانند تصویر حساب کاربری، رنگهای تعیین شده در محیط ویندوز و ... بصورت خودکار تنظیم می‌شوند علاوه بر این مورد شما با این نوع حساب می‌توانید از Windows Store نرم‌افزار دانلود کنید برای ایجاد یک آدرس ایمیل روی گزینه Sign up for a new email address کلیک کنید. اکنون نمی‌خواهیم یک حساب ماکروسافت را وارد کنیم .

برای این کار روی گزینه Sign in without a Microsoft account کلیک کنید .

                              

 در این قسمت دوباره مزایای استفاده از حساب کاربری ماکروسافت نوشته شده استبرای ایجاد یک حساب کاربری ماکروسافت روی دکمه Microsoft account باید کلیک کنید.
برای ایجاد یک حساب کاربری در این ویندوز روی دکمه Local account کلیک کنید .

                                 

در اینجا باید کد کاربری و رمز عبور برای این ویندوز را تعیین کنیم. در قسمت User name کد کاربری وارد می‌شود. عبارت Eniac را تایپ کنید
برای تعیین رمز عبور روی جعبه متن Password کلیک کنید .
در ادامه عبارت eniac123 را به عنوان رمز عبور وارد می‌کنیم .
برای آنکه ببینیم رمز عبور را درست وارد کرده‌ایم یا خیر ماوس را روی آیکون مشخص شده برده و دکمه چپ ماوس را فشرده نگه‌ دارید تا رمز عبور را مشاهده کنید. سپس برای ادامه به صفحه بعد بروید،
در ادامه در جعبه متن Reenter password همین رمز عبور را دوباره وارد می‌کنیم. در قسمت Password hint نیز می‌توانید یک عبارت برای یاد‌آوری رمز عبور وارد نمائید. در این مثال عبارت 123 را وارد می‌کنیم
روی دکمه Finish کلیک کنید .
مشاهده می‌کنید که یک خطا نمایش داده شده است. علت این خطا این است که در صفحات قبلی نام کامپیوتر را Eniac تعیین کردیم و نام این کاربر را نیز دوباره Eniac تعریف کردیم. در ویندوز 8 شما نمی‌توانید نام کامپیوتر و نام کاربر را یکسان اعلام کنید. در ادامه نام کاربر را به Eniac-user تغییر می‌دهیم . روی دکمه Finish کلیک کنید .

                               

 حال برنامه نصب ادامه پیدا می‌کند و تا دقایقی دیگر نصب Windows 8 کامل می‌گردد .
اکنون نصب Windows 8 به پایان رسیده است و شما صفحه Start را مشاهده می‌کنید. با فشردن دکمه ویندوز یا کلیک بر روی محل قدیم دکمه Start در صفحه Desktop ، این صفحه ظاهر خواهد شد. در بخشهای بعدی ادامه تمامی این موارد را بررسی خواهیم کرد .

برای مشاهده صفحه Desktop روی دکمه Desktop کلیک کنید .

                               

 ممکن است که در این زمان بعضی از سخت‌افزارهای نصب شده بر روی کامپیوتر شما توسط ویندوز شناسایی نشده باشند و ارتباط درستی بین سیستم عامل و سخت افزار ایجاد نشود
در این زمان باید نرم‌افزار رابط بین سیستم‌عامل و سخت‌افزار Driver نصب شود . در Windows 8 نرم‌افزار Drive اکثر قطعات موجود است در صورتی که موجود نبود باید از CD سخت‌افزار خریداری شده استفاده کنید یا به سیستم‌عامل ویندوز 8 بگویید که خودش با دسترسی به اینترنت Drive مورد نظر را دانلود کند که بصورت خودکار این کار انجام می‌شود .
برای مشاهده لیست سخت‌افزارهای این کامپیوتر ماوس را در بالا و سمت راست صفحه نمایش (مشخص شده توسط کادر قرمز) ببرید .

                              

 روی گزینه Settings کلیک کنید .  

اکنون گزینه‌های قسمت Settings مربوط به صفحه Desktop را مشاهده می‌کنید. در صورتی که در صفحه Start قرار داشته باشید و وارد قسمت Settings شوید گزینه‌های متفاوتی نمایش داده می‌شود و گزینه Control Panel وجود نخواهد داشت.

روی گزینه Control Panel کلیک کنید .

                              

  روی گزینه Hardware and Sound کلیک کنید .

                                                        
   روی گزینه Device Manager کلیک کنید .

                               

در قسمت Other devices مشاهده می‌کنید که چهار سخت‌افزار شناسایی نشده‌اند. روی گزینه مشخص شده کلیک راست کنید .
روی گزینه Update Driver Software کلیک کنید .

                              


دو گزینه اکنون قابل انتخاب است. با انتخاب گزینه اول درایور از اینترنت دانلود می‌گردد و با انتخاب گزینه دوم درایور از هارد‌دیسک یا CD-Drive خوانده می‌شود.

اکنون به اینترنت متصل هستیم،‌ روی گزینه اول کلیک کنید .

                              

اکنون بعد از مدت زمانی Drive شناسایی و دانلود می‌گردد. در صورتی که ویدوز 8 نتواند Drive مورد نظر شما را پیدا کند خطای روبرو نمایش داده می‌شود. در این حالت باید وارد سایت تولید کننده سخت‌افزار مورد نظر شده و درایور ویندوز 8 آن را دانلود نمائید . توجه کنید که درایور نسخه 64 بیتی با 32 بیتی متفاوت است.

روی دکمه Close کلیک کنید .

                             

برای بررسی و نصب تمامی قطعاتی که درایور آنها به درستی نصب نشده است، بر روی گزینه Eniac کلیک راست کنید .
روی گزینه Scan for hardware changes کلیک کنید .

                              

   اکنون ویندوز در حال جستجو است. روی دکمه Close کلیک کنید .

                             

 بصورت پیش‌فرض صفحه کلید نصب شده بر روی این سیستم‌عامل صفحه کلید انگلیسی است. می‌خواهیم صفحه کلید فارسی را اضافه کنیم.

روی گزینه Control Panel کلیک کنید .

                            

روی گزینه Add a language کلیک کنید .

                            

در این قسمت لیست زبانهای نصب شده را مشاهده می‌کنید هم اکنون فقط زبان انگلیسی نصب شده است . روی دکمه Add a language کلیک کنید .

                             

   روی میله لغزان کلیک کنید تا به حرف P برسیم .
روی گزینه Persian کلیک کنید .

                            

    روی دکمه Add کلیک کنید .

                            

  با این کار در لیست زبانهای نصب شده زبان فارسی نیز اضافه شد. روی دکمه Close پنجره کلیک کنید .
می‌خواهیم اطلاعات عمومی مربوط به این کامپیوتر را پیدا کرده و نوع سیستم‌عامل و نسخه آن را شناسائی کنیم. برای این کار ماوس را به قسمت بالا و سمت راست صفحه ببرید .

                           

روی گزینه Settings کلیک کنید .

                           

 روی گزینه PC info کلیک کنید .

                              

در قسمت Windows edition مشخصات سیستم‌عامل نصب شده را مشاهده می‌کنید. در این کامپیوتر سیستم‌عامل Windows 8 Enterprise نصب شده است .

 در قسمت System مشخصات این کامپیوتر نوشته شده است. در قسمت Rating به این کامپیوتر رتبه داده می‌شود.

برای رتبه‌دهی روی گزینه مشخص شده کلیک کنید .

                             

  روی گزینه Rate this Computer کلیک کنید .

                              

اکنون باید مدت زمانی صبر کنید تا ویندوز سخت‌افزارهای سیستم شما را بررسی کند .
مشاهده می‌کنید که به این کامپیوتر رتبه 2.0 داده شده است. این عدد بین 1 تا 7.9 می‌تواند باشد. ضعیف‌ترین قسمت این کامپیوتر نیز قسمت Graphic آن است که کمترین نمره را آورده است.

روی دکمه Back کلیک کنید .

                             

 در قسمت Processor نام و نوع پردازشگر این کامپیوتر نوشته شده است. در قسمت Installed memory (RAM) مقدار حافظه کامپیوتر نوشته شده است .
در قسمت System type مشاهده می‌کنید که از نسخه 64 بیتی این سیستم‌عامل استفاده می‌کنیم.

روی دکمه Close کلیک کنید .

                              

 در انتهای این بخش می‌خواهیم روش صحیح خاموش کردن کامپیوتر را بررسی کنیمبرای خاموش کردن کامپیوتر نباید کابل برق کامپیوتر را از برق جدا کنید زیرا ممکن است به فایلهای موجود در ویندوز صدمه بزنید یا فایلهای شما ذخیره نشود.

برای خاموش کردن کامپیوتر ماوس را به بالا و سمت راست پنجره ببرید .

                                    

 روی گزینه Settings کلیک کنید .

                               

 روی گزینه Power کلیک کنید .
روی گزینه Shut down کلیک کنید .

                               

 اکنون کامپیوتر در حال بستن فایلها و خاموش شدن است و باید مدتی صبر کنید .




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 10388 بار   |   دفعات چاپ: 805 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر